همه چیز در مورد تحول دیجیتال

تحول دیجیتال چیست؟ تحول دیجیتال فرآیند انطباق شیوه‌‌‌های تجاری موجود با روش‌های دیجیتال جدید برای افزایش کارآیی و همگامی با تقاضاهای در حال تغییر بازار است. این به معنای ادغام فناوری‌‌‌های جدید، داده‌‌‌های بزرگ، محاسبات ابری، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و اینترنت اشیا در هر حوزه‌‌‌ای از کسب و کار است. این امری ضروری است که نه تنها به دلیل نوآوری، فناوری جدید را پیاده‌سازی کنیم، بلکه با استفاده از روش‌های مدیریت پروژه چابک و ابزارها و تکنیک‌‌‌های مدرن همکاری تجاری، فرهنگ شرکت را به طور اساسی تغییر و کارآیی عملیاتی را افزایش دهیم.

اهمیت تحول دیجیتال از چه بابت است؟ کسب و کارها تحول دیجیتال را دنبال می‌کنند تا توانایی نوآوری سریع، باز کردن سطوح جدیدی از رشد درآمد، کاهش هزینه‌‌‌ها در سراسر سازمان و افزایش بهره‌‌‌وری نیروی کار را به دست آورند. با این حال، اهداف تحول دیجیتال که منجر به این مزایا می‌شود، می‌تواند در بخش‌‌‌های مختلف یک سازمان متفاوت باشد. یک استراتژی تحول دیجیتال موفق، اهداف صاحبان خط کسب و کار (LOB)، به محصول یا مجموعه‌‌‌ای از محصولات مرتبط اشاره دارد که در خدمت یک نیاز خاص کسب و کار هستند) و تیم‌‌‌های فناوری اطلاعات را برای پیگیری اهداف سازمانی همسو می‌کند. اهداف اغلب به بلوغ استراتژیک بستگی دارند، اما مثال‌‌‌هایی که در ادامه می‌‌‌آید، می‌توانند به برنامه‌‌‌ریزی اولیه کمک کنند. اهداف LOB و رهبران IT با هم همپوشانی دارند. به این دلیل که اساس استراتژی تحول دیجیتال همسویی بین این دو بخش است. هنگامی که مالکان IT و LOB همسو شدند، می‌توان از فناوری برای ایجاد مدل‌‌‌های تجاری جدید که برای بازارهای مدرن مناسب‌‌‌ترند، استفاده کرد. این مدل‌‌‌های کسب و کار جدید در نتیجه‌‌‌ ابزارهای جدیدی پدیدار می‌‌‌شوند که نوآوری، توسعه کارآمد و درک عمیق‌‌‌تر مشتریان را ممکن می‌‌‌سازد.

صاحبان LOB باید روی خط مقدم استراتژی تحول دیجیتال تمرکز کنند. این به معنای تمرکز بر اهدافی مانند موارد زیر است:

ارتقای تجربه مشتری: نوآوری دیجیتال راه‌‌‌های جدیدی برای جذب و حفظ مشتریان ارائه می‌دهد. صاحبان LOB که متعهد به ایده‌‌‌های متحول‌‌‌کننده هستند می‌توانند درباره اینکه سازمان باید چه کاری انجام دهد تا نیازهای روزافزون مشتریان مدرن را برآورده کند، برنامه‌‌‌ریزی کنند.

 نوسازی فرآیندهای عملیاتی: تحول دیجیتال اغلب تنها به شرکت‌ها در زمینه مبارزه با اختلال نسبت داده می‌شود. با این حال، هدف مالکان LOB در سازمان‌هایی با هر اندازه باید کاهش اصطکاک در کلیه فرآیندها باشد تا هزینه‌‌‌ها را کاهش دهند و عمل روی ایده‌‌‌های نوآورانه را آسان‌‌‌تر کنند.

ارتقای فرهنگ داده‌‌‌محور: در یک محل کار دیجیتال، صاحبان LOB نمی‌توانند جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌ها و تجزیه و تحلیل آنها را به بخش فنی سازمان بسپارند. یافتن راه‌‌‌های جدید برای کسب بینش و بهبود تصمیم‌گیری برای موفقیت در تحول دیجیتال بسیار مهم است.

 اهداف تحول دیجیتال برای رهبران فناوری اطلاعات

رهبران فناوری اطلاعات لازم است بر روش‌های «چگونگی» پیاده‌سازی تحول دیجیتال و زیرساخت‌‌‌های موردنیاز تمرکز کنند. اهداف می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 بهینه‌‌‌سازی زیرساخت و عملیات فناوری اطلاعات: صاحبان LOB تصمیم می‌‌‌گیرند که کدام فناوری‌‌‌های جدید لازم است و این مسوولیت رهبران فناوری اطلاعات است که آن خدمات را به بهترین شکل اجرا کنند. یکپارچه‌‌‌سازی با سیستم‌های موجود، تضمین امنیت و بهینه‌‌‌سازی هزینه‌‌‌ها همگی برای موفقیت تحول دیجیتال مهم هستند.

 ساده‌‌‌سازی مدیریت ابر: چندبخشی‌‌‌بودن امور مربوط به IT)  Shadow IT) از تحول دیجیتال جلوگیری می‌کند، بنابراین مجموعه خدمات ابری در سمت LOB باید تحت کنترل باشد. کنترل متمرکز می‌تواند به استفاده سریع‌‌‌تر و هوشمندانه‌‌‌تر از خدمات ابری با حداکثر دسترسی منجر شود. رهبران فناوری اطلاعات شکاف بین تقاضا برای خدمات جدید و نیاز به اجرای روان آنها را پر می‌کنند.  

تسهیل دسترسی به داده‌‌‌ها: جمع‌‌‌آوری حجم انبوه داده برای سازمان‌ها آسان‌‌‌تر از همیشه است. یکی از اهداف رهبران فناوری اطلاعات این است که این داده‌‌‌ها را تا حد امکان برای صاحبان LOB در دسترس قرار دهند تا بتوانند بینش‌‌‌هایی را به دست آورند که تحول دیجیتال را پیش می‌‌‌برد.

 بازگشت سرمایه (ROI)  تحول دیجیتال چگونه است؟ بازگشت سرمایه  (ROI) فناوری‌‌‌های تحول دیجیتال به این بستگی دارد که نیروی کار از سطوح مناسبی از سواد دیجیتال برخوردار باشند و در عین حال قادر به همکاری موثر و سازگاری سریع با موقعیت‌‌‌های جدید باشد. با این حال، کارمندان ایده‌‌‌آل برای محل کار دیجیتال ممکن است بسیار نایاب به نظر برسند و این طور بیندیشید که استعدادهای موجود سازمان شما برای تحول دیجیتال ایده‌‌‌آل نباشند. اما بعید است که بتوانید نیروی کار خود را با استخدام‌‌‌های جدید به طور کامل اصلاح کنید – به‌خصوص در شرکت‌های بزرگ – و این کار پرهزینه، ناکارآمد و غیرقابل اجراست. به همین دلیل ایجاد فرهنگ یادگیری مستمر بسیار مهم‌تر از جایگزینی نیروهای کار یا جذب نیروهای جدید است.

 آموزش تحول دیجیتال

دوره تحول دیجیتال باید یک نمای کلی از تحول دیجیتال ارائه ‌‌‌دهد که در سازمان برای همه مفید است. با این حال، فعال کردن تحول دیجیتال در سراسر سازمان به چیزی بیش از یک درک کلی از تحول دیجیتال نیاز دارد. رهبران کسب و کار، رهبران فناوری اطلاعات و نیروی کار به طور کلی نیاز به اطلاعات منحصربه‌‌‌فرد دارند تا از ایجاد مجموعه مهارت‌‌‌های مناسب اطمینان حاصل کنند. به همین دلیل است که ما این سه مسیر یادگیری اولیه تحول دیجیتال را ایجاد کرده‌‌‌ایم:

 دوره‌‌‌های تحول دیجیتال و مسیرهای یادگیری. زمینه بزرگ‌تر تلاش‌‌‌های تحول دیجیتال را درک کنید، سطح بلوغ سازمان خود را شناسایی کنید و بیاموزید که چگونه بهترین راهبرد دیجیتال را برای بلندمدت ایجاد کنید.

آموزش برای رهبران فناوری. به بررسی و مطالعه دقیق در فناوری‌‌‌هایی که نوآوری دیجیتال را هدایت می‌کنند، محاسبات ابری، کلان داده‌‌‌ها و علم داده، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، بلاک‌چین و اینترنت اشیا بپردازید. بیاموزید که چگونه مدیریت پروژه نرم‌‌‌افزاری و سیاست‌های امنیتی را برای حمایت از استراتژی تحول دیجیتال تطبیق دهید.

تحول دیجیتال در عمل. استراتژی بسیار مهم است، اما تحول دیجیتال همچنین به تغییر ذهنیت در سطوح سازمانی و فردی متکی است. سواد دیجیتال را افزایش دهید و یاد بگیرید که چگونه به روش‌های جدید و سازنده‌‌‌تر کار و همکاری کنید.

منبع: دنیای اقتصاد

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *