معرفی کتاب: تعالی مدیرعامل

برجسته‌‌ترین شرکت مشاوره مدیریت جهان، Mckinsey دست به انتشار کتابی زده است که می‌تواند بسیاری از پرسش‌‌های مدیران عامل علاقه‌‌مند به رشد و ارتقای سطح مدیریتی خود را پاسخ دهد.

کتاب تعالی مدیرعامل در گفت‌وگوهای مفصل با موفق‌‌ترین مدیران عامل شرکت‌‌های بزرگ سهامی جهان (از جمله رهبران نتفلیکس، جی‌‌پی مورگان چیس، جنرال موتورز و سونی) از این اصول متمایزسازی مدیران عادی و رهبران سازمانی خارق‌‌العاده پرده برداشته است.

مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌‌های جهان بودن، از سخت‌‌ترین نقش‌‌هایی است که در جهان کسب‌‌وکار امروز می‌توان به دوش گرفت. میلیاردها و حتی تریلیون‌‌ها دلار وابسته به عملکرد و تصمیمات او و سرنوشت ده‌ها هزار نیروی کار هم در گرو نگاه و نگرش اوست. ارتقای مدیران موفق میانی یا انتخاب و جذب مستعدترین یا باسابقه‌‌ترین رهبران سازمانی بازار به چنین سمت‌‌هایی روش شرکت‌‌های بزرگ برای اطمینان از فردی مورد اعتماد برای چنین قمار سنگینی است.

با این حال، فقط اندکی از آنها به موفقیت‌‌های خاص می‌‌رسند. آمارها نشان می‌دهند که ۳۰ درصد از مدیران عامل ۵۰۰ شرکت برتر فورچون کمتر از ۳ سال در شغل خود دوام می‌‌آورند و دوپنجم از مدیران عامل جدید در همان ۱۸ ماه نخست شکستشان مشخص می‌شود.

برای کسانی که بار سنگین چنین مسوولیت‌هایی را بر دوش می‌‌کشند و دیگران روی آنها حساب کرده‌‌اند، این راهنمای تعالی به‌شدت مورد نیاز است. اما نویسندگان کتاب برای شناسایی بهترین مدیران عامل قرن ۲۱ با بررسی مجموعه‌‌ای ۲۴۰۰ نفره از مدیران عامل شرکت‌‌های سهامی عام شروع کرده‌‌اند.

پس از آن، بررسی‌‌های دقیق‌‌تر روی این افراد شروع شده تا موفق‌‌ترین و خبره‌‌ترین آنها مشخص شوند. در گام بعد، ۶۷ نفر از خبره‌‌ترین مدیران عامل انتخابی، حاضر به مصاحبه‌های عمیق چندساعته شده‌‌اند. از بین کسانی که به این صورت دیدگاه‌های خود را در اختیار مخاطبان علاقه‌‌مند قرار داده‌‌اند می‌توان به این اسامی اشاره کرد: جیمی دیمون (جی‌‌پی مورگان چیس)، ساتیا نادلا (مایکروسافت)، رید هستینگز (نتفلیکس)، کازوئو هیرایی (سونی)، کن چنالت (امریکن اکسپرس)، مری بارا (جنرال موتورز) و پیتر باربک لتمات (نستله)‌.

آنچه از این گفت‌وگوهای صریح و بدون خط قرمز حاصل شده، مجموعه‌‌ای از ذهنیت‌‌ها و اقداماتی است که به عملکرد متمایز می‌‌انجامند. اما مهم‌ترین آنها ۶ ذهنیتی هستند که نگارندگان متوجه اشتراک آنها در بسیاری از این رهبران سازمانی خارق‌‌العاده شده‌‌اند.

کتاب تعالی مدیرعامل، با محتوای متقاعدکننده، عملی و بی‌‌سابقه از نظر حجم پژوهش‌ها و مصاحبه‌های منجر به آن، یکی از بهترین گنجینه‌های خرد برای رهبران خبره کسب‌‌وکارهای امروزی است. این کتاب که به نسبت طولانی است و در ۳۸۴ صفحه انگلیسی تنظیم شده، در کمتر از ۶ ماهی که از انتشارش گذشته، در فهرست پرفروش‌‌ترین کتاب‌‌های نیویورک تایمز و وال‌‌استریت ژورنال قرار گرفته است.

منبع: دنیای اقتصاد

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *