کرونا رشد بهره وری انرژی در جهان را نیز کند کرد

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که در دوران کرونا رشد جهانی بهره وری انرژی با افت قیمت ها به پایین ترین سطح خود در یک دهه گذشته رسیده است.

به گزارش بهره ور نیوز به نقل از ایرنا، آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس گزارش داد که در نتیجه بحران و ادامه قیمت های پایین انرژی، انتظار می رود ، شدت مصرف انرژی در سال ۲۰۲۰ فقط ۰.۸ درصد بهبود یابد که تقریباً نصف سال گذشته و پایین ترین سطح در یک دهه گذشته است.

شدت انرژی معیاری از ناکارآمدی اقتصاد یک کشور است که به عنوان واحد انرژی برای هر واحد تولید ناخالص داخلی محاسبه می‌شود.

شدت انرژی بالا بیانگر قیمت یا هزینه بالای تبدیل انرژی به تولید ناخالص داخلی است و شدت کم انرژی بیانگر قیمت یا هزینه پایین‌تر تبدیل انرژی به تولید ناخالص داخلی است.

مثلاً اگر شدت مصرف انرژی در کشور الف دو برابر کشور ب باشد یعنی کشور الف برای تولید میزان برابری کالا و خدمات دو برابر کشور ب انرژی مصرف کرده‌است.

شدت انرژی بالا به معنای تولید بالای صنعتی به عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی است. کشورهایی با شدت کم انرژی نشان دهنده اقتصاد متمرکز به نیروی کار هستند.

در حال حاضر معیار شدت انرژی از جمله شاخص‌های استراتژیک در کشورهای توسعه یافته‌است، که از آن برای بررسی افزایش کارایی انرژی هم از نظر کاهش وابستگی انرژی کشور به خارج و هم از نظر کنترل تبعات آب و هوایی مصرف بالای انرژی در داخل، استفاده می‌کنند.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *