رمز بزرگ شدن شرکت‌های کمتر شناخته شده

در دنیای پرهیاهوی امروز، موفقیت و کامیابی نصیب شرکت‌هایی می‌شود که دست به ابتکارات موثر و متفاوتی می‌زنند که باعث می‌شود تا آنها از رقبای شان فاصله بگیرند و نظر مثبت کارکنان، مشتریان و بازارها را به سمت خود جلب کنند. در این میان نقش و تاثیرگذاری فرهنگ سازمانی به‌عنوان ستون و مبنای اصلی بزرگ شدن و متفاوت به‌نظر رسیدن شرکت‌ها غیرقابل انکار است. در این میان هستند شرکت‌هایی که به‌واسطه پاره‌ای ابتکارات و جور دیگر دیدن مسائل و ایجاد روابطی متفاوت و سازنده توانسته‌اند به پیشرفت‌های بزرگی دست پیدا کنند و با وجود محدودیت‌های فراوان برای خود اسم و رسمی دست و پا کنند. در این سلسله مطالب به نمونه‌هایی از چند شرکت موفق اما کمتر شناخته شده پرداخته خواهد شد که توانسته‌اند از طریق پیاده‌سازی فرهنگ سازمانی متفاوت و سازنده به شهرت و موفقیت‌های بزرگی دست یابند.

زاپوس (Zappos)

شرکت زاپوس یک شرکت تولیدکننده کفش است که محصولاتش را به‌صورت آنلاین در سراسر جهان به فروش می‌رساند. یکی از مهم ترین تفاوت‌های شرکت زاپوس با سایر شرکت‌ها در روش جذب نیرو و توجه به تناسب داشتن نیروهای جذب شده با اهداف و برنامه‌ها و آرمان‌های شرکت نهفته است. در زمان اقدام شرکت برای جذب نیرو، این خود داوطلبان هستند که تصمیم می‌گیرند به شرکت ملحق شوند یا نه. به عبارت روشن‌تر در ابتدای فرآیند جذب نیرو در شرکت زاپوس، کسانی که از رزومه خوبی برخوردارند و توانسته‌اند مصاحبه عمومی شرکت را با موفقیت پشت‌سر بگذارند در یک دوره آموزشی یک هفته‌ای مرتبط با کاری که قرار است در شرکت انجام دهند شرکت می‌کنند و پس از اتمام این دوره آموزشی دو گزینه در برابر آنها گذاشته می‌شود: اول اینکه می‌توانند به‌طور رسمی به شرکت ملحق شده و متعهد شوند که برای چند سال برای شرکت کار کنند یا اینکه در صورتی که احساس کنند کار در شرکت با توانایی‌ها و خواسته‌های آنها تناسب کافی ندارد ۲۰۰۰ دلار دریافت کرده و از فرآیند استخدام در زاپوس انصراف دهند. در این الگو، تنها کسانی در شرکت زاپوس جذب می‌شوند که واقعا کار کردن در آنجا را برای خود و شرکت مفید و موثر می‌دانند. جالب است بدانید طی برگزاری این دوره آموزشی یک هفته‌ای، علاوه بر آموزش مسائل فنی مربوط به‌کار در زاپوس، ارزش‌های بنیادین شرکت مانند اخلاق‌گرایی در فروش، احترام ویژه به مشتریان و پاسخگو بودن به مافوق و زیردست و مشتری به داوطلبان معرفی می‌شود و در نتیجه افراد به دیدی کامل و دقیق نسبت به محیط کاری که قرار است به آن ورود کنند و انتظاراتی که از آنها می‌رود دست پیدا می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز فرهنگ شرکتی در زاپوس به نحوه افزایش حقوق و مزایای کارکنان در شرکت مربوط می‌شود. در شرکت زاپوس، سیاست‌های شرکت یا تصمیمات مدیران ارشد تاثیر چندانی در افزایش حقوق و مزایای کارکنان ندارد، بلکه این خود افراد هستند که با کسب مهارت‌ها و توانایی‌های جدید و گذراندن دوره‌های آموزشی فنی و کاربردی و موفقیت در آزمون‌های مهارتی خاص می‌توانند به حقوق و مزایای بالاتری دست یابند. علاوه بر این، حاکم بودن فرهنگ شادکاری در تمام ارکان شرکت زاپوس موجب شده تا هم کارکنان و مدیران شرکت از کار کردن در این شرکت احساس رضایت و شادی داشته باشند و هم زمینه‌ای را فراهم آورند که مشتریان و خریداران محصولات زاپوس نیز تجربیات دل‌انگیزی در ارتباط با خرید کردن از این شرکت و خدمات پس از فروش آن داشته باشند و همه اینها مدیون وجود فرهنگ شرکتی متفاوت و متناسبی است که در شرکت زاپوس جریان دارد.

نویسنده: سوجان پاتل مترجم: سیدحسین علوی‌لنگرودی مننبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *