۹ راه برای انگیزه‌بخشی بیشتر به کارمندان

در پس هر کسب‌وکار بزرگ، گروه بزرگی از رهبران هستند که روزانه تلاش می‌کنند برای کارمندان بااستعداد خود انگیزه ایجاد کنند، آنها را ترغیب و از آنها حمایت کنند. اگر کسب‌وکار شما فاقد رهبران قدرتمند باشد، شما می‌توانید مطمئن باشید که شرکت تان با ضعف عملکرد فردی، روحیه‌ ضعیف، بدنامی در حوزه صنعت مورد فعالیت و رقم بالای گردش کارمندان یا همان ترک خدمت و جایگزینی آنها ‌ (Employee Turnover) دست‌وپنجه نرم خواهد کرد.


شما جهت کمک به شکوفا شدن نام تجاری خود با گذشت هر سال، باید برای انگیزه‌بخشی به گروه تان هدف‌گذاری کرده و به آنان کمک کنید تا اشتیاق و وفاداری خود را نسبت به برند افزایش دهند.

اگر می‌خواهید رهبرسازمانی با اثرگذاری بیشتر باشید، ۹ راهی را که از طریق آنها می‌توانید از گروه خود حمایت کنید، بخوانید.

۱- مرتبا در گروه خود حضور پیدا کنید

مرتکب این خطا نشوید که تنها در زمان رویارویی یک گروه یا دپارتمان با بحران با آنها ملاقات کنید. اگر یک گروه را برای عهده‌داری و انجام یک پروژه به مدت یک یا دو ماه رها کنید و در پایان برای مرور آن پروژه به گروه مراجعه کنید، بازخورد منفی‌تان یا این عدم ‌توجه شما در طول مدت انجام پروژه می‌‌تواند روحیه گروه را خراب کند.

شما باید در عین اینکه از مدیریت ذره‌بینی و ورود به جزئیات حذر می‌کنید، به‌طور منظم با کارمندان خود در ارتباط باشید تا اگر مشکلی دارند آن را شناسایی کنید، کیفیت انجام پروژه‌ها را بررسی کنید و هرگونه حمایت و راهنمایی که ممکن است آنها برای تحویل پروژه در موعد مقرر یا کسب رضایت مشتری نیاز دارند، را ارائه دهید.

۲- نحوه تقسیم مسوولیت‌ها را اعلام کنید

قصور در محول کردن مسوولیت‌ها و اعلام آنها در یک گروه می‌تواند منجر به سردرگمی و تضاد شود. برای اطمینان از اینکه همه‌ اعضای گروه در جریان امور هستند، علاوه بر اینکه مسوولیت هر یک از اعضا را با خودشان در میان می‌گذارید، باید مسوولیت‌های سایر اعضای گروه را نیز اطلاع‌رسانی کنید. با شفاف‌سازی درباره نقش افراد گروه می‌توانید ضمن حمایت از یک فرهنگ مثبت سازمانی، کارمندانی با ویژگی‌های متفاوت را نیز توانمند‌سازید.

۳- مهارت‌های کارمندانتان را توسعه دهید

تقویت دانش و تجربیات اعضای گروه تان با فراهم آوردن فرصت‌های مختلف برای یادگیری، ضروری است. اگر نتوانید دوره‌هایی را برای کمک به افراد در جهت توسعه مهارت‌هایشان پیشنهاد کنید، ممکن است آنها در نقش خود دچار کمبود اعتماد به نفس شده و هرگز نتوانند تمام توانمندی‌های بالقوه‌ خود در محیط کار را به منصه‌ ظهور برسانند.

در جهت رشد کسب‌وکارتان، تقویت روحیه و اطمینان از وفاداری کارکنان به نام تجاری شما، باید به‌دنبال فرصت‌هایی برای افزایش مهارت‌های آنها باشید. برای نمونه، اگر یکی از کارکنان شما که مدرک کارشناسی یا مدارک پایین‌تری در زمینه‌ ریاضیات، علوم کامپیوتر، علوم داده یا مهندسی دارد، مدرک یک دوره آنلاین تحلیلی را کسب کند؛ هم کارمندتان و هم کسب‌وکار شما از این مساله سود خواهند برد. در نتیجه آنها می‌توانند با توجه به جایگاه شغلی خود عملکرد بهتری داشته باشند؛ مثلا در این نمونه می‌توانند داده‌ها را به شکلی موثر ارزیابی و برآورد کرده تا پیش‌بینی‌ها و تصاویر صحیحی از کسب‌وکار ارائه کنند و همچنین راه‌حل‌های مناسب را شناسایی کنند.

۴- گروه خود را سر ذوق آورید

رهبران موفق اهمیت نیرو بخشیدن به گروه در محیط کار را می‌دانند. شما باید برای حمایت از جاه‌طلبی کارمند خود و رشد سازمانتان، هر روز برای روحیه بخشیدن به اعضای گروه هدف‌گذاری کنید.

برای مثال شما باید:

* آنها را ترغیب کنید تا یک مسوولیت را به‌صورت تام و کامل بپذیرند.

* محفلی را برای کارمندان فراهم کنید که ایده‌ها و نظراتشان را بیان کنند

* فرصت ارتقا، انجام پروژه، گذراندن دوره آموزشی یا برنامه پشتیبانی و پرورش (Mentorship Program) را به شکلی برابر به همه اعضای گروه پیشنهاد دهید.

با اختصاص دادن موقعیتی به کارمندان برای ابراز نظرات در کسب وکار و همچنین فراهم آوردن فرصت‌های شغلی منصفانه و تشویق و پروردن روحیه مسوولیت‌پذیری، در مقابل روحیه‌ بالا در کارمندان، سطوح بالاتری از بهره‌وری در عملکرد آنها و حاشیه سود بیشتری را به‌عنوان پاداش دریافت خواهید کرد.

۵- ارتباطات ایجاد کنید

هر صاحب کسب‌وکاری که بخواهد همکاری‌های داخل‌سازمانی را تقویت کند، رضایت کارمندان را بهبود بخشد و کارآیی را افزایش دهد، باید در جهت ایجاد روابط خوب میان کارکنان در سازمان هدف‌گذاری کند.

ایجاد روابط دوستانه با همکاران می‌تواند باعث شود روزانه کارمندان در محیط کار خوشحال‌تر باشند، کارهای گروهی بیشتری شکل گیرد و محیط کاری مثبتی ایجاد شود. بنابراین پذیرای فعالیت‌های گروه‌محور باشید، میهمانی‌های سرگرم‌کننده در خارج از دفتر ترتیب دهید و ارتباط رو در رو و مستقیم میان دپارتمان‌های مختلف را تقویت کنید.

۶- کارمندانتان را راهبری (Coaching) کنید

اگر یکی از کارمندانتان با یک امر مهم یا ضعف عملکردی دست و پنجه نرم می‌کند، شما باید جلسه‌ای فردی با وی ترتیب دهید تا به این مساله رسیدگی کنید. یک مکالمه غیررسمی نه تنها به شما کمک می‌کند که نحوه رویارویی کارمندان با امور را شناسایی کنید بلکه می‌توانید به شکل صحیحی از راهبری، ضعف‌های آنان را به قوت بدل کنید.

بنشینید و از آنها بپرسید علت اینکه با یک پروژه‌ یا جنبه‌ای از شغل‌شان در حال کشمکش هستند، چیست؛ سپس شما می‌توانید قدم‌های بعدی‌که باید برای اتمام مساله با آسودگی بردارند، را تشخیص دهید. این شیوه می‌تواند یک ایفاکننده‌ عملکرد ضعیف را به یکی از دارایی‌های ارزشمند کسب‌وکارتان تبدیل کند.

۷- کسب دستاورد‌ها را تصدیق کنید

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار و مدیران در مظان این اتهام هستند که تنها زمانی به گروه خود بازخورد می‌دهند که مساله‌ای برای انتقاد کردن وجود دارد. متاسفانه این مساله می‌تواند انگیزه و اشتیاق کارکنان نسبت به برند کسب‌وکار را کاهش دهد. شما باید علاوه بر ارائه‌ انتقادات سازنده، در موقعیت‌های مقتضی به پرسنل تلاشگر خود بازخوردهای مثبت نیز بدهید.

تصدیق موفقیت‌ها و قدردانی از آنها نه تنها موجب می‌شود یک کارمند در یک کسب‌وکار شاد‌تر باشد بلکه می‌تواند اعتماد به نفس او در آن موقعیت شغلی را تقویت کند. با در پیش‌گرفتن این رویکرد، احتمالا افراد بیشتر تلاش می‌کنند تا بتوانند در دپارتمان خود برجسته شوند.

شما می‌توانید با روش‌های گوناگونی، از دستاورد‌های کارمندان خود تجلیل کنید:

* شخصا از آنها تشکر کنید

* موفقیت‌های آنان را در خبرنامه شرکت برجسته‌سازید

* از آنها با یک هدیه تشکر کنید

* برای آنها جایزه نقدی فراهم کنید

۸- تعارضات را به سرعت مدیریت کنید

تعارضات هر از گاهی در محیط کار اتفاق می‌افتند. اگر شما سعی ‌کنید مشکلی را نادیده بگیرید، اطمینان داشته باشید که مشاجرات داخلی بر بهره‌وری و ارتباطات در سازمان تاثیر می‌گذارند و فضایی منفی را برای بسیاری از کارکنان ایجاد خواهند کرد. به همین دلیل ضروری است هر پیشامدی در اسرع وقت مدیریت شود، چراکه مانع از کنترل خارج شدن آن خواهد شد. با به‌کارگیری این راهبرد، شما می‌توانید به کارمندان خود کمک کنید که از مشاجرات عبور کنند تا بتوانند صددرصد توجه خود را به وظایفشان معطوف کنند.

۹- افرادتان را در عمل رهبری کنید

اگر شما می‌خواهید به کارکنانتان انگیزه دهید که سخت‌تر کار کرده و به اهداف خود دست پیدا کنند، باید در عمل نمونه‌ای از این تلاش برای آنها باشید. اگر شما دیر سر کار حاضر شوید، به مشتریان دروغ بگویید و پشت میز کارتان مشغول تماس‌های تلفنی شخصی باشید، آنها نیز به این باور می‌رسند که می‌توان این گونه بود. در نتیجه آنها به کسب‌ رضایت مشتریان، دستیابی به هدف‌گذاری‌هایشان  یا طی کردن پله‌های ترقی در کسب‌وکار کمتر تمایل خواهند داشت.

بنابراین اگر می‌خواهید گروهی متشکل از متخصصان با انگیزه و سخت‌کوش ایجاد کنید، باید هر روز عملا تعهد، صداقت و رفتار حرفه‌ای را برای افرادتان مجسم‌ سازید؛ چرا که این امر باعث می‌شود دیگران بخواهند پا جای پای شما بگذارند.

مترجم: فاطمه تل زرد منبع: روزنامه دنیای اقتصاد منبع اصلی: Hbr

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *