فنآوری های پیشرفته پس از برداشت محصولات باغی

کاهش تلفات پس از برداشت محصول به طور قابل توجهی به امنیت غذایی کمک می کند.

تلفات و اتلاف مواد غذایی پس از برداشت عمده نگرانی های تأثیرگذار بر امنیت و ایمنی غذا هستند. آنها درآمد کشاورزان و بازرگانان و حجم واقعی غذایی که به دست مصرف کنندگان می رسد، را کاهش می دهند. تلفات پس از برداشت (PHL) محصولات باغی در کشورهای در حال توسعه و مناطق با آب و هوای گرم بیشتر است. علت اصلی آن اقدامات نامناسب پس از برداشت محصول و زیرساخت های ضعیف برای حمل و نقل، ذخیره سازی، سرمایش، پردازش و بازاریابی است. بسیاری از کشاورزان در مقیاس کوچک دسترسی به تجهیزات خنک کننده پس از برداشت ندارند. مناطق پوشیده، درجه بندی سرد، مرتب سازی و بسته بندی ذخیره سازی کوتاه مدت در یخچال و امکانات بسته بندی و بارگیری. تحقیق و توسعه ناکافی در مدیریت پس از برداشت و درک ضعیف از فنآوری های پیشرفته پس از برداشت از دیگر موانع آن است. کاهش PHL ها می تواند به طور قابل توجهی در تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDG) ، به ویژه SDG 1 (کاهش فقر) و SDG 2 (گرسنگی صفر)، در کشورهای عضو APO کمک کند.

برای گسترش درک و مهارت شرکت کنندگان در استفاده از مدل های پیشرفته پس از برداشت محصولات باغی در کشورهایشان ضمن ایجاد فرصت هایی برای شبکه سازی و به اشتراک گذاری بهترین روش ها، سازمان بهره وری ملی پاکستان (NPO) با همکاری سازمان بهره وری آسيایی کارگاه آموزشی فناوری پیشرفته پس از برداشت برای محصولات باغبانی از طریق جلسات مجازی از 11 تا 13 آذرماه 1399(یکم تا سوم دسامبر 2021) برگزار کرد. 29 شرکت کننده از 11 کشور و همچنین سه مدرس از مالزی، نیوزیلند و فیلیپین و دو متخصص محلی در آن شرکت کردند. محمد اعلمگیر چودری رئیس و مدیرعامل NPO در جلسات افتتاحیه و اختتامیه سخنرانی کرد.

مدرسان، چشم اندازهای مختلفی را در مورد تلفات و اتلاف پس از برداشت در بخش باغبانی، فنآوریهای نوآورانه پس از برداشت اقتصادی برای مزارع و شرکت های کوچک و متوسط​​، مدیریت تدارکات مدرن در زنجیره های تامین باغبانی، زنجیره سرد و خدمات لجستیکی برای کشاورزان کوچک برای کاهش PHL ها، کاربردهای فنآوری دیجیتال در مدیریت پس از برداشت، فناوری کنترل شده فضای ذخیره سازی برای محصولات باغبانی و سیاست ها و تنظیمات نهادی برای ارتقا پذیرش فناوری های پیشرفته پس از برداشت مطرح كردند. همچنين شرکت کنندگان به چهار گروه تقسیم شدند و برای کارهای پس از برداشت مربوط به بیماری همه گیر COVID-19 و راهکارهایی برای کنار آمدن با آن و غلبه بر آن، تکالیف ویژه کاری به آنها داده شد. پس از جلسات مفصل بحث گروهی، نتایج آنها در روز آخر کارگاه گزارش شد.

پروفسور دکتر ایشتیاق احمد راجوانا، شرکت کننده در پاکستان، این کارگاه مجازی را فرصتی عالی برای تعامل با مردم از کشورهای مختلف و یادگیری تجربیات آنها در این زمان دشوار، به ویژه از منظر مدیریت پس از برداشت، استفاده از فن آوری های موثر و توزیع دانست.

مدرسي فیلیپینی، مارک آنتونی دوملائو دیزون از اولین انتصاب خود به عنوان یک مدرس سازمان بهره وری آسیایی لذت برد. وی از آنجا که زنجیره های تأمین، به ویژه برای فاسدشدنی ها از بسیاری جهات مختل شده بود ، خود موضوع را در طی همه گیر کنونی بسیار مرتبط ارزیابی کرد. دیزون امیدوار است که در پروژه های آینده سازمان بهره وری آسیایی با موضوعات مشابه شرکت کند.

منبع: وبسایت سازمان بهره وری آسیایی

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *