ایجاد یک شبکه نوآوری هوش مصنوعی توسط دولت برزیل

دولت برزیل اعلام کرده‌است که یک شبکه نوآوری ملی متمرکز بر هوش مصنوعی (AI) راه‌اندازی کرده و هدف آن، افزایش ظرفیت تولید و رقابت شرکت‌های داخلی است. شبکه ایجاد شده متشکل از مراکز تحقیقاتی است که در توسعه محصولات و خدمات جدید از استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای شناخته‌شده حمایت می‌کند.

این شبکه که یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های این کشور محسوب می‌شود حاصل همکاری وزارت علوم، فناوری و نوآوری (MCTI) و شرکت نوآوری و تحقیقات صنعتی برزیل (EMBRAPII) است.

سرمایه‌ای به ارزش 70 میلیون رئال (12 میلیون دلار آمریکا) که حاصل کمک‌های مالی دولت برزیل است در پنج سال آینده به شبکه MCTI/EMBRAPII اختصاص می‌یابد که20 میلیون رئال (5/3 میلیون دلار آمریکا) از این مبلغ برای استفاده از AI در بخش‌های کسب‌و‌کارهای کشاورزی و خودروسازی است. بخش خصوصی نیز به همین اندازه سرمایه‌گذاری خواهد کرد و بنابراین ارزش هر یک از پروژه‌ها دو برابر خواهد شد.

هدف این شبکه تشویق‌ سازمان‌ها برای استفاده از فناوری‌های پیشرفته در بخش‌های متنوع تولیدی است. این کار از طریق فراهم‌کردن منابع غیرقابل استرداد و هم‌چنین دسترسی به اکوسیستم نوآوری همراه با مهارت‌های فناوری تکمیلی انجام می‌شود.

ایجاد شبکه‌ای‌ متشکل از 17 مرکز تحقیقاتی همراه با متخصصان زیرساخت و متخصصانی ماهر در زمینه‌هایی مثل یادگیری ماشین، اینترنت اشیاء و کلان‌داده که بتواند از صنعت برای ایجاد نوآوری حمایت کند، یکی دیگر از بخش‌های این طرح است.

بخشی از منابع این شبکه قرار است برای توسعه قابلیت‌های عامل هوشمند (IA) مراکز تحقیقاتی و تقویت تحقیقات، توسعه و ظرفیت نوآوری در این زمینه استفاده شود. هم‌چنین از این مراکز تحقیقاتی انتظار می‌رود که تبادل دانش ملی و همکاری متقابل با شبکه‌های اصلی AI در جهان به‌ویژه در اروپا، اسرائیل و آمریکای شمالی را افزایش دهند.

پروژه‌های شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها، به ویژه شرکت‌هایی که در پروژه‌هایی با فناوری پیشرفته فعالیت می کنند هم در محدوده شبکه قرار دارند. با توجه به EMBRAPII، کمک مالی غیر قابل استرداد و حمایت علمی-فناوری در طول چرخه توسعه پروژه‌ها ارائه می‌شود و تا زمانی ادامه دارد که محصول یا خدمات برای عرضه وارد بازار شوند.

هدف این شبکه هم‌چنین ارتقاء توسعه همکاری پروژه‌ها بین سازمان‌های مختلف در بخش خصوصی است. این نوع همکاری می‌تواند بین شرکت‌هایی اتفاق بیفتد که متعلق به یک زنجیره تولیدی مشابه هستند. آن‌ها می‌توانند محصولات و فرآیندهای جدیدی تولید کنند که برای کل صنعت منفعت دارد.

این همکاری هم‌چنین در داخل شبکه بین استارتاپ‌ها و مقاماتی شکل می‌گیرد که به‌دنبال نوآوری در مدل کسب‌و‌کاری خاص هستند که هنوز در برزیل رایج نشده‌است. فعالیت‌های مبتنی بر همکاری هم‌چنین ممکن است بین رقبا هم اتفاق بیفتد؛ مدلی که در آن، هزینه‌ها و ریسک‌های توسعه فناوری خاصی را به اشتراک می‌گذارند ولی بعد، فناوری را بر اساس استراتژی‌های فردی خودشان پیاده‌سازی می‌کنند.

این شبکه را تا دو سال آینده مرکز توسعه و تحقیق مخابرات (CPqD) اداره می‌کند و مؤسسه فدرال سئارا (IFCE) در مقام معاونت ریاست سازمان جدید قرار خواهد گرفت.

نمایندگان 12 نهاد بخش شریک خصوصی در انجمن مشاوره شبکه شرکت کرده که استراتژی و دستور‌العمل‌هایی را برای اقدام‌کردن تعریف می‌کنند. این گروه شامل انجمن بین‌الملی هوش مصنوعی (I2AI)، انجمن اینترنت صنعتی برزیل (ABII) و انجمن شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برزیل (BRASSCOM) می‌شود.

از دیگر اعضای گروه مشاوره می‌توان به انجمن شرکت‌های فناوری اطلاعات برزیل (ASSESPRO)، جامعه کامپیوتر برزیل (SBC)، انجمن صنعت الکترونیک و الکتریکی برزیل (ABINEE)، انجمن شرکت‌های نوآوری و توسعه فناوری ملی (P&D Brasil)، انجمن ارتقاء برتری نرم‌افزار برزیل (SOFTEX) و انجمن IoT برزیل اشاره کرد.

شبکه AI به‌دنبال راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی برزیل با تمرکز بر هوش مصنوعی، مرکز هوش مصنوعی (C4AI)، نتیجه سرمایه‌گذاری انجام‌شده توسط IBM، بنیاد تحقیقات سائو پائولو (FAPESP) و دانشگاه سائوپائولو (USP) در ماه گذشته بیانیه‌ای صادر کرده است.

مدتی بعد در ماه اکتبر، دولت برزیل قوانین نوآوری ملی را اعلام کرد که به‌دنبال ایجاد طرح گسترده‌ای برای مدیریت جوانب مختلف توسعه نوآوری در این کشور خواهد بود. یک کمیته نوآوری اقدام به هماهنگ‌کردن فعالیت‌ها می‌کند. این کمیته به‌وسیله دفتر ریاست‌جمهوری اداره شده و وزارت علوم، فناوری و نوآوری مدیریت آن را به عهده دارد.

منبع: زد دی نت

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *